Väl förankrad

Väl förankrad (olja), 50x40, utan ram, 2021
Väl förankrad. En tavla med ett annorlunda perspektiv. Ett ankare och så båten där ovanför guppande på ytan. Hur förankras våra liv i en ostadig tillvaro? 

I Bibeln förmedlas en bild av hur hoppet som väcks i en människa för att Jesus har öppnat en väg hem till Gud, blir som ett ankare för själen. Ett ankare som har sin fästpunkt tryggt och säkert hos Gud (Hebr 6:19). 

Den som beställde motivet (ett ankare och en båt) inspirerade av en sång skriven av Erik Hjelmfors "Du som kallat mig" i tankarna. Erik, en god vän och kollega, vill minnas att sången ungefär går så här: 

Du som kallat mig att följa dig 

Var mig nära som du lovat

För utan dig har jag ingenting

Utan dig


Lär mig dina stadgar, Herre kär

Skriv dem på mitt hjärtas tavla

Ge mig språk för min bön

Herre kär


Du som är nåd, förbarma dig

Du som är stark, förankra mig

Du som är god, jag faller i dig

Faller i dig


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen